środa, 21 maja 2008
A może tak troszkę pomyśleć?:)
Większość z nas utożsamia wolny czas z wychodzeniem ze znajomymi, uprawianiem jakiegoś sportu, siedzeniem przy komputerze, ale czy nie jest fajnie czasem swoją "minutkę" wolnego przeznaczyć na jakże odstresowujące i jakże pożyteczne dla umysłu rozwiązywanie krzyżówek??;)
Wikipedia tak definiuje krzyżówkę: "zagadka słowno-literowa polegająca na odgadywaniu lub dopasowywaniu haseł i wpisywaniu ich w krzyżujące się ze sobą rubryki. Krzyżówki różnią się od siebie stopniem trudności, wielkością, wiekiem potencjalnego odbiorcy. Można je konstruować tylko w tych językach, gdzie pojedyncza litera alfabetu reprezentuje indywidualną głoskę, dlatego niemożliwe jest układanie krzyżówek w języku np. chińskim."
Troszkę z historii krzyżówki:
Pierwsza na świecie krzyżówka ukazała się w grudniu 1913 roku w "New York World" w dodatku "Fun". Jej pomysłodawca - Arthur Wynne - wzorował się na swoim dziadku, który grywał w "magiczny kwadrat albo podwójny akrostych". "Original crossword puzzle" zawierała 32 hasła. Rubryki oddzielone były czarnymi odstępami. W Ameryce zrobiła ona furorę, a gdy dotarła do Brytyjczyków, Ci rozpowszechnili ją w Europie. W Polsce pierwsza krzyżówka ukazała się w 1925 roku w "Kurierze Warszawskim".
Współcześnie wyróżniamy takie typy krzyżówek jak:
-alfabetka
-jolka
-kwadrat magiczny
-swatka
-ukośnik
-krzyżówka panoramiczna
-krzyżówka hetmańska
---------------------------------------------------------------
Bardzo podobną do krzyżówkek grą umysłową jest Scrabble:
->gra słowna wymyślona przez Alfreda Buttsa w 1931 roku. Obecnie jedna z najpopularniejszych gier słownych na świecie.
Ogólne zasady Scrabble:
Gra jest przeznaczona dla 2, 3 lub 4 osób. Polega na losowaniu płytek z literami (jednocześnie gracz dyponuje siedmioma takimi płytkami, umieszczanymi na stojaku w sposób niewidoczny dla innych graczy) i kolejnym układaniu z nich słów na planszy zawierającej 15x15 pól. Słowa układane są w sposób przypominający krzyżówkę. Pierwsze słowo powinno przechodzić przez pole H8 (środek planszy). Każdy kolejny wyraz musi wykorzystywać co najmniej jedną literę znajdującą się już na planszy, zatem nowo układane wyrazy bądź krzyżują się z już istniejącymi, bądź przedłużają je o kolejne litery. Gracz, który nie może (lub nie chce - ze względów taktycznych) ułożyć z posiadanych liter poprawnego słowa, albo pasuje, albo wymienia litery. Ułożone słowa są punktowane, przy czym grę wygrywa ten, kto łącznie (we wszystkich wykonanych ruchach) zdobędzie większą liczbę punktów niż każdy z przeciwników.
Liczbę punktów oblicza się na podstawie wszystkich ułożonych lub uzupełnionych w danym ruchu słów, sumując wartości tworzących je liter. Każda litera ma określoną, stałą wartość punktową, przy czym wartość liter ułożonych w bieżącym ruchu na wybranych polach specjalnych (tzw. premie literowe - pola jasno- i ciemnoniebieskie) ulega pomnożeniu ×2 lub ×3 (odpowiednio dla pól jasno- i ciemnoniebieskich). Oprócz premii literowych istnieją również premie słowne - jeśli w bieżącym ruchu jedna z płytek zostanie ustawiona na takim polu, to liczba punktów przyznawanych za przechodzące przez to pole słowo (lub słowa) zostaje pomnożona ×2 lub ×3 (odpowiednio dla pól jasno- i ciemnoczerwonych - patrz zdjęcie). Premie słowne stosuje się po zsumowaniu wartości wykorzystanych liter, a zatem po wcześniejszym uwzględnieniu ewentualnych premii literowych. Ponadto, możliwe jest ułożenie długiego słowa, w którym nowo dodane litery znajdują się na więcej niż jednym polu premii słownej - w ten sposób można uzyskać łączny mnożnik wartości słowa ×4 , ×9 , a nawet ×27.
Dodatkowo premiowane jest wykorzystanie w bieżącym ruchu wszystkich siedmiu liter - za takie słowo otrzymuje się dodatkowo 50 punktów.
Ze względów prakycznych do turniejowej gry w scrabble (a także w grze przez internet) używa się zegarów ograniczających łączny czas ruchów jednego gracza. Typowym ograniczeniem czasowym jest 10 lub 15 minut na partię.
Jakie są litery i jak są punktowane?
1 punkt: A (x9), E (x7), I (x8), N (x5), O (x6), R (x4), S (x4), W (x4), Z (x5)
2 punkty: C (x3), D (x3), K(x3), L(x3), M(x3), P (x3), T (x3), Y (x4)
3 punkty: B (x2), G(x2), H(x2), J (x2), Ł (x2), U (x2)
5 punktów: Ą (x1), Ę (x1), F (x1), Ó (x1), Ś (x1), Ż (x1)
6 punktów: Ć (x1)
7 punktów: Ń (x1)
9 punktów: Ź (x1)
0 punktów: blank (x2)
Cechy przydatne do bycia dobrym graczem:
Obecny w scrabblach element losowości jest mniej istotny niż w wielu grach karcianych, w szczególności - w brydżu. O ile w pojedyńczym rozdaniu brydżowym (a nawet krótkim turnieju z zapisem porównawczym) para dyletantów może wygrać z arcymistrzami, o tyle w scrabblach takie zdarzenie jest mniej prawdopodobne. Niemniej, element losowości pozostaje istotnym składnikiem gry w scrabble. Mniej popularną, uproszczoną, ale też całkowicie eliminującą element losowości, odmianą gry w scrabble jest belgijka - w której dowolna liczba graczy usiłuje zdobyć maksymalną liczbę punktów w oparciu o ten sam zestaw płytek.
Największą wadą scrabble w stosunku do innych gier jest uzależnienie od języka. Z tego powodu rozgrywki międzynarodowe są organizowane są tylko w nielicznych językach - angielskim, francuskim czy hiszpańskim.
Nic więcej- TYLKO GRAĆ! :))
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
2 komentarze:
a Wy lubicie grać w scrabble lub rozwiązywać krzyżówki?? bo ja osobiście się przyznam, że bardzo;)
Witajcie:) bardzo fajny blog i ciekawe artykuły:) ja osobiście bardzo lubię rozwiązywać krzyżówki. Zachęciłyście mnie także do gry w scrabble.
pozdrawiam
Prześlij komentarz