wtorek, 6 maja 2008

wolny cz@s on-line


Kiedy jeszcze dostęp, nie tyle do internetu, co w ogóle komputerów nie był tak powszechny, większość wolnego czasu spędzało się przede wszystkim na świeżym powietrzu, z rodziną bądź znajomymi i przyjaciółmi. Życie towarzyskie toczyło się przede wszystkim w rzeczywistości. Wraz z coraz lepszym dostępem do komputera i rozpowszechnienia się internetu, czas wolny bardzo często i bardzo chętnie (nie mówię, że przez wszystkich, o nie!) spędzany jest przed monitorem komputera grając w przeróżne gry, odrabiając prace domowe, przeglądając godzinami (tak godzinami!) różne witryny internetowe, zaczynając od tych z najświeższymi wiadomościami (jak na przykład www.wp.pl, www.onet.pl i tym podobne- jak kto lubi:] ) przechodząc przez najróżniejsze strony rozrywkowe ( tak bardzo popularna nasza-klasa, e-puls, grono.net, studentix i wiele wiele innych, które zapewne sami bardzo dobrze znacie), takie, które każdego z nas osobno interesują, związane z indywidualnym hobby,preferencjami czy pomocne w odrobieniu pracy domowej, napisaniu referatu lub innych zadaniach. W internecie bowiem znaleźć dzisiaj można praktycznie wszystko i przez internet załatwić można praktycznie każdą sprawę.
 Takie powszechne zastosowanie komputera i dostępu do internetu niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje, o których możemy sobie nawet nie zdawać sprawy. Przede wszystkim jest to niebezpieczne dla co raz to młodszych użytkowników, którzy surfując po sieci mogą napotkać się z  treściami niebezpiecznymi dla nich samych, które mogą znacznie wpłynąć na ich rozwój, kontakty nie tylko z rówieśnikami, ale przede wszystkim z najbliższymi.

Zagrożenia, jakie niesie dla dziedzi i młodzieży Internet:
a) rozbicie spójności wypowiedzi, migawkowośc, szum informacyjny
b) afirmacja agresji
c) promowanie negatywnych postaw życiowych i społecznych
d) propagowanie konsumpcyjnego i łatwego stylu życia
e) brak wrażliwości na krzywdę ludzką
f) osłabienie wrażliwości kulturowej, obniżenie smaku estetycznego
g) osłabienie przeżyć autentycznych
h) pogłębienie izolacji człowieka, jego osamotnienie
i) negatywny wpływ na zdrowie i sferę emocjonalno- społeczną
j) dezorganizacja rodziny
k) dzieci zaczynają utożsamiać się z bohaterami
l) potęguje się wrogość, nietoleracja, agresja
m) uzależnienie od internetu (potrzeba ciągłego korzystania z internetu, niepokój przy      niemożności korzystania z internetu oraz jego brak przy takiej możliwości, niekontrolowanie      czasu spędzonego w internecie, zaniedbanie w sferze kontaktów z rówieśnikami, szkołą,      korzystanie mimo szkodliwych następstw psychiicznych, fizycznych i społecznych)
n) przemoc rówieśnicza
o) duże prawdopodobieństwo natknięcia się przez dzieci na pedofilów
p) cyberstalking (Dręczenie ofiary za pomocą telefonu i/lub Internetu przez pozostającą w ukryciu osobę. Może polegać na wysyłaniu gróźb, lub innych komunikatów tworzących atmosferę osaczenia)

Zapewne jest jeszcze więcej zagrożeń wynikających z nadmiernego spędzania wolnego czasu przed komputerem, surfując w Internecie, których tu nie wymieniłam, jednak już po tej nie tak krótkiej liście widać, że zbyt częste korzystanie z komputerów i internetu niesie za sobą poważne konsekwencje. Nie chcę powiedzieć, żeby w ogóle nie korzystać z komputerów, internetu, jest to bowiem w dzisiejszych czasach niemożliwe, jednak chcę pokazać, jak bardzo negatywne skutki może nieść za sobą niewłaściwe korzystanie z osiągnięć technologicznych, takich jak właśnie komputer i podłączenie do sieci.

Brak komentarzy: